Projekt zmian w ustawie o PIT – korzystniejsza ulga na Internet

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 9 sierpnia 2021
142b257199196a0762f308c49fd6761d68b68397-xlarge

Rozszerzenie przedmiotowego zakresu ulgi na Internet, podwyższenie jej limitu, a także  zniesienie czasowych ograniczeń w korzystaniu ze wspomnianej preferencji. To główne założenia poselskiego projektu nowelizacji ustawy o PIT. Według jego autorów zmiany mają przynieść korzyści nie tylko podatnikom, ale również gospodarce. 

Aktualnie ulgą na Internet, uregulowaną w art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT, są objęte jedynie wydatki poniesione przez podatnika z tytułu użytkowania sieci. Natomiast po zmianach jej przedmiotem byłyby także wydatki z tytułu zakupu sprzętu w  tym celu, a także jego używania, instalacji, rozbudowy, modernizacji oraz bieżącego utrzymania.

Ponadto projekt przewiduje, że wysokość omawianej ulgi nie będzie mogła przekroczyć w roku podatkowym kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego 1 stycznia w tym roku. Zatem podwyższeniu ulegnie wysokość odliczenia. Obecnie bowiem kwota podlegająca odliczeniu od dochodu z tytułu przedmiotowej ulgi wynosi 760 zł. Mając na uwadze fakt, że wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, o którym była mowa wcześniej, to aktualnie (w 2021 roku) kwota 2.800 zł – ulga uległaby więc podwyższeniu o 2.040 zł 

Korzystne dla podatników będzie również zniesienie limitu czasowego korzystania z ulgi. W aktualnie obowiązującym stanie prawnym przysługuje ona podatnikowi wyłącznie w kolejno po sobie następujących 2 latach podatkowych (jeżeli w okresie poprzedzającym te lata nie korzystał ze wspomnianego odliczenia). Projekt nowelizacji zakład zaś, że przewidujący to rozwiązanie art. 26 ust. 6h ustawy o PIT zostanie skreślony.

Uzasadnienie zaproponowanych zmian

Uzasadniając propozycje zmian w tym zakresie ich autorzy podkreślili, że sensem przedmiotowej ulgi jest zachęcenie podatników do zakupu usług dostępu do sieci Internet, a w rezultacie zwiększenie liczby jej użytkowników i ograniczenie zjawiska wykluczenia cyfrowego. Jednak w ich ocenie obecna jej konstrukcja nie zapewnia właściwej realizacji wskazanych celów. Obejmuje ona bowiem wyłącznie wydatki poniesione przez podatnika na użytkowanie Internetu, bez pozostałych kosztów z nim związanych. Poza tym jej wysokość jej niska i kompensuje tylko niewielką część tych wydatków. Dodatkowo korzystanie z niej jest ograniczone czasowo. 

Omawiana ustawa nowelizująca ma przyczynić się do rozwiązania tych problemów. W świetle uzasadnienia jej projektu, nie tylko ograniczy zjawisko wykluczenia cyfrowego, ale również umożliwi skompensowanie – przynajmniej w części – podwyższonych wydatków związanych z korzystaniem z sieci Internet i utrzymaniem sprzętu w tym celu, poniesionych przez obywateli w związku z wymuszonymi pandemią COVID-19 zmianami w życiu społecznym i zawodowym. Autorzy projektu nowelizacji liczą też na to, że dzięki nowym rozwiązaniom zwiększy się popyt na towary i usługi związane z korzystaniem z Internetu (w tym na komputery, modemy, routery, usługi dostarczanie dostępu do sieci), z korzyścią dla gospodarki.

Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.

Numer 254 Maj 2024

Numer 254 Maj 2024
Dostępny w wersji elektronicznej