Zobacz, czy można posługiwać się kopiami certyfikatów rezydencji

Sylwia Maliszewska

Autor: Sylwia Maliszewska

Dodano: 20 października 2021
męzczyzna nad dokumentami

Na postawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania polskie firmy mogą obniżyć podatek u źródła w Polsce od płatności z tytułu dywidend, odsetek i należności licencyjnych na rzecz nierezydentów. Jednak aby było to możliwe, konieczne jest m.in. posiadanie certyfikatu rezydencji podatkowej. W praktyce sporo jest wątpliwości, jaką formę powinien mieć certyfikat rezydencji.

Czym jest certyfikat rezydencji podatkowej

Certyfikat rezydencji jest zaświadczeniem o miejscu siedziby zagranicznego kontrahenta dla celów podatkowych. Certyfikatu rezydencji nie może zastąpić inny dowód (np. dokument potwierdzający prowadzenie przez określony podmiot działalności gospodarczej na terytorium danego kraju, a nawet informacja o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej czy też decyzja podatkowa).

Każde państwo stosuje własny wzór takiego zaświadczenia i ma własne wymogi formalne związane z jego wydaniem. A ponieważ nie ma ujednoliconej formy certyfikatów rezydencji, to w praktyce pojawiało się sporo wątpliwości z tym związanych.

Zapamiętaj! Certyfikat rezydencji to dokument: - wystawiony przez właściwe dla podatnika organy administracji podatkowej, - wskazujący dane identyfikujące podatnika, w tym jego nazwę i siedzibę, datę wystawienia oraz ewentualnie okres ważności dokumentu, - zawierający stwierdzenie, że podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w państwie jego siedziby.

Kopia certyfikatu rezydencji

Ostatnio jednak organ podatkowy dopuścił możliwość posługiwania się kopią certyfikatu rezydencji. Chodziło o spółkę, która jest zarejestrowana w Polsce i jest polskim rezydentem podatkowym. Firma zajmuje się produkcją i dystrybucją mebli. Przedsiębiorstwo planuje kupić usługi od nierezydentów, które pozostają w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą spółki, i będzie miała wpływ na osiągane przez nią przychody lub ich zabezpieczenie.

Certyfikaty rezydencji pobrane ze strony podatnika

Spółka będzie posiadała certyfikaty rezydencji podmiotów z siedzibą w Irlandii w formie plików .pdf lub .jpg, które firmy te zamieszczają na stronach internetowych. Jak podaje irlandzka administracja skarbowa, są to ważne dokumenty, którymi można się posługiwać, wydawane przez te organy jako potwierdzenie siedziby do celów podatkowych. Spółka nie była pewna, czy taki certyfikat rezydencji będzie ważny.

Stanowisko organu podatkowego co do formy certyfikatu rezydencji podatkowej

Organ podatkowy potwierdził, że certyfikat rezydencji, który będzie wysyłany przez irlandzką administrację skarbową w formie dokumentu .pdf za pomocą bezpiecznego kanału elektronicznego do rezydenta irlandzkiego, a następnie przez rezydenta irlandzkiego udostępniany w formie .pdf lub .jpg do kontrahenta – pod warunkiem udostępnienia go w niezmienionej formie i formacie – będzie stanowił zaświadczenie, o jakim mowa w art. 4a pkt 12 w zw. z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT.

Interpretacja dyrektora KIS 20 lipca 2021 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.185.2021.2.AK

Autor:

Sylwia Maliszewska, specjalista podatkowy

Sylwia Maliszewska

Autor: Sylwia Maliszewska

Ekspert podatkowy. Od kilkunastu lat związana z wydawnictwem Wiedza i Praktyka. Redaktor prowadząca Portalu Finansowo-Księgowego oraz "Orzecznictwa i Interpretacji Podatkowych".
Słowa kluczowe:
certyfikaty rezydencji

Nr 253 Kwiecień/maj 2024

Nr 253 Kwiecień/maj 2024
Dostępny w wersji elektronicznej