Co zrobić, gdy weryfikacja środków trwałych w budowie wykazała błędy

Katarzyna Trzpioła

Autor: Katarzyna Trzpioła

Dodano: 10 czerwca 2021
Sprzedaż środków trwałych w okresie korekty
Pytanie: Problem: W wyniku weryfikacji środków trwałych w budowie komisja inwentaryzacyjna stwierdziła nieprawidłowości przy realizacji dwóch inwestycji. Pierwsza inwestycja rozpoczęta w 2010 roku dotyczyła budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. W 2010 i 2013 roku jednostka poniosła nakłady na budowę powyższego środka trwałego. Od roku 2014 do końca 2020 roku w księgach rachunkowych nie ujęto żadnych kosztów związanych z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Po rozmowie z kierownikiem wydziału okazało się, że nie ma geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej sieci. Druga inwestycja dotyczyła budowy wiaty. Od 2012 roku jednostka nie poniosła żadnych nakładów na budowę środka trwałego. Budynek w rzeczywistości został postawiony, ale jeszcze nieodebrany. Czy komisja inwentaryzacyjna powinna skierować pismo do kierownika odpowiedzialnego za realizację inwestycji o złożenie wyjaśnień na piśmie? Co w sytuacji, gdy przy budowie sieci nie ujęto na koncie „Środki trwałe w budowie” wszystkich faktur dotyczących inwestycji, a wydział księgowy nie ma możliwości ich odszukania? Pytanie: Problem: W wyniku weryfikacji środków trwałych w budowie komisja inwentaryzacyjna stwierdziła nieprawidłowości przy realizacji dwóch inwestycji. Pierwsza inwestycja rozpoczęta w 2010 roku dotyczyła budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. W 2010 i 2013 roku jednostka poniosła nakłady na budowę powyższego środka trwałego. Od roku 2014 do końca 2020 roku w księgach rachunkowych nie ujęto żadnych kosztów związanych z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Po rozmowie z kierownikiem wydziału okazało się, że nie ma geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej sieci. Druga inwestycja dotyczyła budowy wiaty. Od 2012 roku jednostka nie poniosła żadnych nakładów na budowę środka trwałego. Budynek w rzeczywistości został postawiony, ale jeszcze nieodebrany. Czy komisja inwentaryzacyjna powinna skierować pismo do kierownika odpowiedzialnego za realizację inwestycji o złożenie wyjaśnień na piśmie? Co w sytuacji, gdy przy budowie sieci nie ujęto na koncie „Środki trwałe w budowie” wszystkich faktur dotyczących inwestycji, a wydział księgowy nie ma możliwości ich odszukania?

Pozostało jeszcze 45% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Testuj Portal PIT i CIT przez 14 dni!

To fachowy poradnik ekspercki, który prostym językiem wskazuje, czy i kiedy dany wydatek może być kosztem podatkowym, bez ryzyka błędnej interpretacji przepisów w obliczu niejednoznacznych interpretacji fiskusa i ciągłych zmian w przepisach.

  • Pierwsza publikacja wyłącznie o kosztach podatkowych
  • Koszty podatkowe omówione kompleksowo i na przykładach
  • Każdy wydatek z 5 punktów widzenia: PIT, CIT, VAT, UOR, PKPIR
  • Nie boimy się tematów trudnych, zagadnień niestandardowych
  • Duży nacisk kładziemy na wyjaśnienie interpretacji podatkowych
  • Gwarantujemy spokój podczas kontroli podatkowej
Oferta specjalna »

Logowanie:

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Katarzyna Trzpioła

Autor: Katarzyna Trzpioła

Doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu, adiunkt na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, praktyk, wieloletni szkoleniowiec i dydaktyk, autorka wielu publikacji z zakresu rachunkowości finansowej podatkowej, MSSF i rachunkowości zarządczej. Współpracuje z następującymi redakcjami: Portal FK, Rachunkowości i Podatki dla praktyków, Nowe Standardy Sprawozdawczości

Nr 252 Kwiecień 2024

Nr 252 Kwiecień 2024
Dostępny w wersji elektronicznej