Dokument aktualny
Zobacz inne wersje:

Uwaga! Będą zmiany w funkcjonowaniu CEIDG

Dodano: 22 września 2022
Będą zmiany w funkcjonowaniu CEIDG. Rozpoczęły się konsultacje w tej sprawie

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) to elektroniczny rejestr przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą w Polsce. Aktualnie jest w nim zarejestrowanych 2,6 mln przedsiębiorców. Ministerstwo Rozwoju i Technologii planuje zmiany w tym zakresie.

CEIDG i portal informacyjno-usługowy Biznes.gov.pl stanowią razem tzw. „jedno okienko” dla firm. Przedsiębiorca, logując się do Konta Przedsiębiorcy może szybko i wygodnie załatwić sprawy w CEIDG oraz zrealizować usługi, za które odpowiadają różne instytucje publiczne. Miesięcznie portal odwiedza prawie 1,5 mln użytkowników, którzy realizują średnio 180 tys. spraw online.

W oparciu o doświadczenia ostatnich lat oraz postulaty przedstawiane przez przedsiębiorców i obsługujących ich urzędników, Ministerstwo Rozwoju i Technologii przygotowało nowelizację ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy.

Najważniejsze, proponowane zmiany:

  • usprawnienie funkcjonowania spółek cywilnych - utworzenie „jednego okienka” dla rejestracji spółki cywilnej, czyli zastąpienie osobnych wniosków do urzędu skarbowego, GUS i ZUS jednym wnioskiem zintegrowanym,
  • pełna cyfryzacja zakładania działalności gospodarczej na Biznes.gov.pl tj.  odejście od składania wniosków papierowych podczas rejestracji firmy w CEIDG, przy zachowaniu wsparcia Centrum Pomocy Przedsiębiorcy,
  • wzmocnienie i usprawnienie jednego okienka CEIDG – pełniejsza integracja z innymi rejestrami publicznymi oraz publikacja danych na temat spółki cywilnej w rejestrze CEIDG, a także stworzenie możliwości pobrania zaświadczenia elektronicznego spółki czy rozszerzenie CEIDG o wizualizację danych adresowych z wykorzystaniem geoportalu,
  • zmiany dla pełnomocników – ułatwienia dotyczące publikacji w CEIDG informacji o pełnomocniku, w szczególności dotyczy to pełnomocników innych niż osoby fizyczne,
  • usprawnienie przepisów dotyczących syndyka, zarządcy sukcesyjnego itd.

MRiT rozpoczęło konsultację projektu ustawy. Można się z nim zapoznać na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Uwagi należy przesyłać do 19 października 2022 r. na adres mailowy [email protected]

7 października 2020 r. o godz. 10.00 odbędzie się też spotkanie konsultacyjne online dla partnerów społecznych. Zainteresowani udziałem w spotkaniu proszeni są do zapisów: [email protected] wraz z podaniem nazwy reprezentowanej organizacji.

www.gov.pl

Nr 253 Kwiecień/maj 2024

Nr 253 Kwiecień/maj 2024
Dostępny w wersji elektronicznej