Sprawdź, jak postąpić z kosztami zaniechanej inwestycji

Halina Skiba

Autor: Halina Skiba

Dodano: 15 grudnia 2020
94b329ae5859e6933584fe68d868f1a3b4430e47-xlarge
Pytanie: Jednostka samorządu terytorialnego realizuje projekt inwestycyjny, polegający na modernizacji kilku dróg. Zakładano, że prace zostaną wykonane w okresie 2 lat. W poszczególnych latach oddawane są do użytku drogi, a co za tym idzie nakłady księgowane są na podstawie dokumentu OT na zwiększenie wartości środków trwałych (danej drogi). Na wartość inwestycji składają się m.in. wydatki na: dokumentację techniczną, roboty budowlane, inspektora nadzoru. Większość wydatków można wprost przypisać do danej drogi, z uwagi na zawarcie odrębnych umów. Umowa dotycząca nadzoru zakłada, że inspektor będzie nadzorował kilka inwestycji, płatność co miesiąc w określonych kwotach. Dla wydatków na inspektora nadzoru przyjęto zasadę, że będą one przypisywane do wszystkich dróg, proporcjonalnie do udziału wartości szacunkowej danej inwestycji w całości wartości szacunkowej. Zakładano, że wszystkie inwestycje zostaną zrealizowane w okresie trwania umowy z inspektorem nadzoru, tj. w okresie 2 lat. Jednak z uwagi na przedłużający się cykl wykonania prac, nie zrealizowano całości projektu i konieczne było zawarcie kolejnej umowy z inspektorem nadzoru na następny rok. Zasady płatności oraz przypisywania wydatków do inwestycji zostały powielone z poprzedniej umowy. Nie dokonano korekty podziału wydatków na inspektora nadzoru. Nakłady na modernizację dróg rozliczono według błędnych proporcji, ponieważ wartość wydatków została przypisana do inwestycji (drogi), nad którymi inspektor nie sprawował nadzoru. W jaki sposób dokonać korekty rozliczonych nakładów? Dodatkowo, z uwagi na problem z realizacją inwestycji na jednej drodze, prawdopodobnie JST zrezygnuje z wykonania inwestycji na danej drodze lub zrealizuje inwestycje w innej lokalizacji. Czy dotychczas poniesione nakłady można potraktować jako zaniechanie inwestycji i na tej podstawie wyksięgować?

Pozostało jeszcze 62% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Testuj Portal PIT i CIT przez 14 dni!

To fachowy poradnik ekspercki, który prostym językiem wskazuje, czy i kiedy dany wydatek może być kosztem podatkowym, bez ryzyka błędnej interpretacji przepisów w obliczu niejednoznacznych interpretacji fiskusa i ciągłych zmian w przepisach.

  • Pierwsza publikacja wyłącznie o kosztach podatkowych
  • Koszty podatkowe omówione kompleksowo i na przykładach
  • Każdy wydatek z 5 punktów widzenia: PIT, CIT, VAT, UOR, PKPIR
  • Nie boimy się tematów trudnych, zagadnień niestandardowych
  • Duży nacisk kładziemy na wyjaśnienie interpretacji podatkowych
  • Gwarantujemy spokój podczas kontroli podatkowej
Oferta specjalna »

Logowanie:

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Halina Skiba

Autor: Halina Skiba

specjalista ds. finansowych w jednostce budżetowej, wieloletni praktyk, autor licznych publikacji w zakresie klasyfikacji budżetowej

Nr 253 Kwiecień/maj 2024

Nr 253 Kwiecień/maj 2024
Dostępny w wersji elektronicznej