Limity kosztów amortyzacji aut osobowych do zmiany
Zgodnie z nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, zmianie ulegną limity amortyzacji dla niektórych rodzajów aut osobowych. Ma to zachęcić przedsiębiorców do sukcesywnej wymiany floty samochodowej na pojazdy niskoemisyjne.
W świetle aktualnie obowiązujących przepisów o podatku dochodowym, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę:
- 225.000 zł – w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym,
- 150.000 zł – w przypadku pozostałych samochodów osobowych.
Przy czym jeśli chodzi o samochody z pierwszej grupy, to ustawodawca sprecyzował, że wyższy, preferencyjny limit odliczeń od przychodów dotyczy pojazdów elektrycznych w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 110). Tak wynika odpowiednio z art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT i art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Obecne przepisy podatkowe nie określają natomiast zasad amortyzacji dla innych niż elektryczne pojazdów niskoemisyjnych. W konsekwencji np. auta osobowe napędzane wodorem na gruncie przedstawionych wcześniej regulacji traktowane są tak jak pojazdy inne niż elektryczne, a więc zrównane z pojazdami o tradycyjnym napędzie spalinowym. Oznacza to, że stosuje się do nich niższy limit kosztowy w wysokości 150.000 zł
Ma się to jednak zmienić po wejściu w życie zmiany tych przepisów, dokonanej mocą nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, której projekt obecnie znajduje się na etapie prac parlamentarnych (druk sejmowy nr 1633). W efekcie wspomnianych zmian mają zacząć obowiązywać zmodyfikowane zasady potrącania w kosztach podatkowych odpisów od pojazdów niskoemisyjnych. Przewiduje się m.in. uzależnienie wysokości limitu amortyzacji uznawanej za tego rodzaju koszty od wielkości emisji przez pojazd dwutlenku węgla (CO2). Jeżeli będzie ona mniejsza niż 50g na kilometr, to limit podatkowy dla takich pojazdów wyniesie 150.000 zł. Natomiast w przypadku emisji równej bądź większej od tej wartości – limit ten będzie wynosił początkowo 150.000 zł, aby od 2026 roku zmaleć do 100.000 zł.
Pojazdy emitujące > 50 g/km CO2 |
Pojazdy emitujące < 50 g/km CO2 |
|
2021 r. – 2025 r. |
150.000 zł |
150.000 zł |
Od 2026 r. |
100.000 zł |
150.000 zł |
Co istotne, zmienne w czasie limity amortyzacji dla pojazdów uzależnionych od emisji CO2 mają dotyczyć pojazdów hybrydowych oraz spalinowych. Natomiast pojazdy na wodór będą podatkowo traktowane tak jak elektryczne, dla których limit pozostanie bez zmian i nadal będzie wynosił 225.000 zł. Nowelizacja zasadniczo ma wejść w życie w ciągu 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.