Najnowsze zmiany w ubezpieczeniach społecznych – praktyczne zestawienie
Już obowiązują ważne modyfikacje dotyczące m.in. dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego, kontroli zusowskich, odsetek za zwłokę od zaległości względem ZUS, ubezpieczenia wypadkowego czy zasad obejmowania ubezpieczeniami wspólników jednoosobowych spółek z o.o. oraz spółek osobowych. Sprawdź, na czym polegają te zmiany.
Najnowsza nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wprowadziła istotne zmiany w zakresie rozliczeń składkowych. Znaczna część nowych przepisów weszła w życie 18 września 2021 r. Reszta zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2022 r., 1 kwietnia 2022 r. i od 1 stycznia 2023 r.
Zmiany w ubezpieczeniach społecznych obowiązujące od 18 września
Obszar zmian |
Istota zmian |
Rozszerzenie kręgu osób mogących przystąpić do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego |
Współpraca z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą, które korzystają z tzw. ulgi na start, czyli 6-miesięcznego okresu niepodlegania obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym, daje możliwość przystąpienia na zasadzie dobrowolności do ubezpieczenia chorobowego. |
Obejmowanie ubezpieczeniami wspólników jednoosobowych spółek z o.o. oraz wspólników spółki jawnej, partnerskiej lub komandytowej |
Znowelizowane przepisy przewidują, że od 18 września 2021 r. ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu obligatoryjnie podlegają odpowiednio: wspólnicy jednoosobowych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością – w okresie od dnia wpisania spółki do KRS albo od dnia nabycia udziałów w spółce do dnia wykreślenia spółki z KRS albo zbycia wszystkich udziałów w spółce, z wyłączeniem |
okresu, na który wykonywanie działalności przez spółkę zostało zawieszone; wspólnicy spółki jawnej, partnerskiej lub komandytowej – w okresie od dnia wpisania spółki do KRS albo od dnia nabycia ogółu praw i obowiązków w spółce do dnia wykreślenia spółki z KRS albo zbycia ogółu praw i obowiązków w spółce, z wyłączeniem okresu, na który działalność spółki została zawieszona. |
|
Odsetki za zwłokę w opłacaniu składek ZUS |
Po zmianach odsetek za zwłokę w uiszczaniu należności składkowych: nie opłaca się, jeśli ich wartość nie przekroczy 1% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę (a więc do końca bieżącego roku kwoty 28 zł); nie trzeba naliczać od nieopłaconych w terminie składek: z przyczyn leżących po stronie ZUS, za okres od dnia, w którym składki stały się wymagalne, do dnia ich opłacenia; z powodu: błędnego zawiadomienia przez ZUS o stanie rozliczeń lub zastosowania się płatnika składek; w danym okresie rozliczeniowym do utrwalonej praktyki interpretacyjnej ZUS, z uwzględnieniem art. 34 ust. 15 ustawy Prawo przedsiębiorców bądź do pisma ZUS w jego indywidualnej sprawie albo do utrwalonej praktyki interpretacyjnej ZUS, która następnie uległa zmianie (przez utrwaloną praktykę interpretacyjną, o której mowa wyżej, należy rozumieć wyjaśnienia zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa dominujące w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez ZUS w takich samych stanach faktycznych lub w odniesieniu do takich samych zdarzeń przyszłych oraz w takim samym stanie prawnym). Przykład: Przedsiębiorca z Kalisza, stosując się do treści otrzymanego z ZUS pisma, w zeszłym roku nie naliczył składek ZUS od świadczenia pozapłacowego przyznanego zatrudnianej załodze. Pod koniec września 2021 roku skontrolował go ZUS i uznał, że ww. świadczenie powinno zostać oskładkowane, i wydał w tym zakresie decyzję. Przedsiębiorca nie odwołał się od decyzji ZUS i opłacił zaległość składkową w terminie wskazanym we wspomnianej decyzji. W przedstawionych okolicznościach, pomimo obowiązku opłacenia zadłużenia składkowego, płatnik jest zwolniony z obowiązku uiszczenia odsetek (mimo że ich wartość przekracza kwotę 28 zł). |
Przedawnienie składek ZUS |
Wedle znowelizowanych przepisów: w sytuacji gdy ogłoszenie upadłości nastąpiło przed rozpoczęciem biegu terminu przedawnienia, bieg tego terminu rozpocznie się od dnia następującego po dniu uprawomocnienia się postanowienia o zakończeniu lub umorzeniu postępowania upadłościowego; bieg terminu przedawnienia nie rozpocznie się, a rozpoczęty ulegnie zawieszeniu od dnia objęcia restrukturyzacją należności z tytułu składek, o których mowa w art. 160 ustawy z 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne, do dnia zapłaty ostatniej raty w przypadku rozłożenia na raty lub do dnia zapłaty w przypadku odroczenia terminu płatności. |
Umarzanie należności składkowych oraz cywilnoprawnych |
Nowe rozwiązania w tym zakresie przewidują m.in., że: całkowita nieściągalność zajdzie także, gdy ogłoszono upadłość w drodze postępowania upadłościowego wobec osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, czyli upadłość, o której mowa w części III w tytule V ustawy z 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe; gdy nastąpiło wyrejestrowanie płatnika składek oraz ubezpieczonych, umorzeniu z mocy prawa ulegają należności z tytułu składek, jeżeli ich wysokość nie przekracza wysokości dziesięciokrotności kwoty kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym w administracji; ZUS ma możliwość umarzania należności cywilnoprawnych (np. zasądzonych na rzecz ZUS kosztów zastępstwa procesowego czy dłużników rzeczowych, czyli właścicieli nieruchomości, na których jest wpisana hipoteka), co w konsekwencji ma przyczynić się do racjonalnego i celowego wykorzystania środków publicznych, poprzez dochodzenie tylko tych należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym, których odzyskanie jest realne. |
Zwrot nadpłaconych składek |
Od 18 września br. ustawodawca m.in.: ustanowił regułę, na mocy której ZUS zawiadamia płatnika składek o kwocie nienależnie opłaconych składek, które mogą być zwrócone, jeżeli kwota nienależnie opłaconych składek będzie przekraczała dziesięciokrotność kwoty kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym w administracji (do 12 października 2021 r. koszty upomnienia wynoszą 11,60 zł, zaś po tym dniu – 16 zł); doprecyzował, że zwrot następuje w formie bezgotówkowej na rachunek bankowy płatnika składek zewidencjonowany na koncie płatnika składek. W przypadku braku płatnika składek nienależnie opłacone składki podlegają zwrotowi następcy prawnemu w terminie i na zasadach określonych dla płatnika składek. |
Zwrot nienależnie pobranych świadczeń |
W omawianej materii na szczególną uwagę zasługuje przede wszystkim: dodanie do katalogu świadczeń uznanych za nienależnie pobrane, świadczeń z tytułu niezdolności do pracy spowodowanej chorobą z ubezpieczenia chorobowego lub wypadkowego, co do których stwierdzono, że w okresie ich pobierania świadczeniobiorca wykonywał w okresie orzeczonej niezdolności do pracy pracę zarobkową lub wykorzystywał zwolnienie od pracy w sposób niezgodny z celem tego zwolnienia; doprecyzowanie, że jeśli wypłacenie nienależnych świadczeń zostało spowodowane przekazaniem przez płatnika składek lub inny podmiot nieprawdziwych danych mających wpływ na prawo do świadczeń lub na ich wysokość, obowiązek zwrotu tych świadczeń wraz z odsetkami obciąża odpowiednio płatnika składek lub inny podmiot, za cały okres, za który nienależne świadczenia zostały wypłacone. |
Zmiany w zakresie ubezpieczenia wypadkowego |
Omawiając nowelizację dotyczącą ubezpieczenia wypadkowego, warto podkreślić, że od 18 września: płatnik składek będący osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, posiadający ustalony odrębnie więcej niż jeden rodzaj przeważającej działalności, ustalając w kontekście składki wypadkowej grupę działalności dla jego rodzaju działalności, powinien przyjmować rodzaj działalności ustalony dla działalności wpisanej do CEIDG; przepisy wykluczają jednoznacznie możliwość sukcesji wysokości stopy procentowej składki, w przypadkach przekształceń, łączenia się lub podziału płatników; w sytuacji gdy przed upływem ustawowego terminu opłacania składek płatnik składek zgłaszający do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych nie otrzyma z urzędu statystycznego zaświadczenia o wpisie do rejestru REGON zawierającego informację o rodzaju działalności według PKD, stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe powinien mieć ustaloną zaliczkowo w wysokości 50% najwyższej stopy procentowej ustalonej na dany rok składkowy dla grup działalności. Po ujęciu w rejestrze REGON informacji o rodzaju działalności według PKD płatnik składek ma w obowiązku od początku roku składkowego skorygować stopę procentową składki do wysokości stopy procentowej określonej dla grupy działalności, do której jest zaklasyfikowany; w związku ze skorygowaniem na informacji ZUS IWA liczby zatrudnionych w warunkach zagrożenia właściwa jednostka organizacyjna ZUS może wystąpić do okręgowego inspektora pracy z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli w tym zakresie. |
Kontrola ZUS |
Od 18 września 2021 r. zaczęły obowiązywać pewne modyfikacje o charakterze uściślającym i porządkującym kwestie związane z kontrolowaniem przez ZUS płatników składek. Sprawiły one m.in., że aktualnie z przepisów jasno wynika prawo inspektora kontroli ZUS do wzywania świadków i innych uczestników procesu kontrolnego na przesłuchanie. |
Wznowienie wykonywania działalności gospodarczej |
Po zmianach wznowienie wykonywania działalności gospodarczej po zawieszeniu nie wymaga już ponownego zgłoszenia do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego, rentowych i wypadkowego, a w przypadku osób, które do dnia zawieszenia działalności podlegały dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu – także do tego ubezpieczenia. |
Zmiany w zakresie dokumentacji zusowskiej |
Od 18 września 2021 r.: dokumenty elektroniczne, o których mowa art. 47a ust. 1 ustawy o ZUS, mogą być podpisywane także podpisem zaufanym albo podpisem osobistym osoby odpowiedzialnej za przekazanie tych dokumentów; zgodnie z dodanymi do art. 47 ustawy wypadkowej ustępami 2h i 2i ZUS ma sporządzać dokumenty rozliczeniowe za płatników zwolnionych z tego obowiązku, które mają moc zrównaną z mocą dokumentów rozliczeniowych złożonych przez płatnika składek; płatnik składek, ubezpieczony oraz pobierający świadczenia z ubezpieczeń społecznych lub inne świadczenia wypłacane przez ZUS, który posiada profil PUE ZUS, może samodzielnie pobierać dokument potwierdzający swoje dane zgromadzone w systemie teleinformatycznym organu rentowego. |
Zmiany w ustawie systemowej obowiązujące od 2022 roku
Od przyszłego roku trzeba przygotować się na kolejne zmiany dotyczące składek. Polegają one m.in. na:
- rezygnacji z ustalania dobrowolnych ubezpieczeń społecznych (emerytalnego, rentowych i chorobowego) na skutek nieopłacenia składek w terminie, dzięki czemu ww. ubezpieczenia nawet w przypadku nieuiszczenia składek będą trwać w okresie od dnia wskazanego w formularzu zgłoszenia do dnia złożenia wniosku o wyrejestrowanie;
- ograniczeniu obowiązku przekazywania korekt deklaracji ubezpieczeniowych tylko do 5 lat od momentu wymagalności składek, przy czym okres 5 lat wydłużony ma być w sytuacji, gdy należności z tytułu składek, których dotyczy korekta, nie uległy przedawnieniu na podstawie art. 24 ust. 5e i 5f ustawy systemowej;
- inicjatywa w zakresie sporządzania korekt deklaracji rozliczeniowych, po upływie ww. okresu, przysługiwać będzie ZUS jedynie na podstawie prawomocnych wyroków sądowych;
- elektronizacji składania wniosków o wydanie zaświadczenia A1, jak i wydawanie zaświadczenia w tej formie.
Zmiany w ustawie zasiłkowej obowiązujące od 2022 roku
Omawiana nowelizacja wprowadzi od 2022 roku do porządku prawnego również wiele modyfikacji dotyczących ustawy zasiłkowej. Przewidują one m.in.:
- podwyższenie wymiaru zasiłku chorobowego za czas pobytu w szpitalu do 80%;
- nowe zasady kumulowania okresów niezdolności do pracy w ramach jednego okresu zasiłkowego, do którego zaliczane będą zarówno okresy nieprzerwanej niezdolności do pracy, jak również okresy niezdolności do pracy, które zaistniały przed/po przerwie, o ile przerwa ta jest nie dłuższa niż 60 dni i jeżeli niezdolność ta nie występuje w okresie ciąży (takie rozwiązanie ma ograniczyć ewentualne nadużycia, z drugiej ochronić osobę ubezpieczoną w szczególnej sytuacji, gdyż nie zmieni się długość okresu zasiłkowego przysługującego w okresie ubezpieczenia wynosząca 182 dni bądź 270 dni w przypadku niezdolności zaistniałej w okresie ciąży i w przypadku gruźlicy);
- skrócenie do 91 dni okresu pobierania zasiłku chorobowego po ustaniu ubezpieczenia (w okres ten nie będzie wliczana niezdolność do pracy trwająca w czasie ubezpieczenia chorobowego, bez względu na rodzaj choroby);
- jednolitą regułę, zgodnie z którą prawo do zasiłku po ustaniu tytułu ubezpieczenia chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego oraz zasiłku wyrównawczego nie przysługuje osobie, która jest uprawniona do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy niezależnie od systemu ubezpieczenia/zaopatrzenia, na podstawie którego prawo do tej emerytury lub renty zostało ustalone;
- rozwiązanie, na mocy którego podstawy wymiaru zasiłku nie będzie się ustalać na nowo, jeśli między okresami pobierania zasiłków zarówno tego samego rodzaju, jak i innego rodzaju nie było przerwy albo przerwa była krótsza niż̇ miesiąc kalendarzowy;
- przyznanie prawa do zasiłku macierzyńskiego osobom, które z przyczyn od siebie niezależnych (śmierć pracodawcy) utraciły prawo do ubezpieczenia chorobowego i urodziły dziecko po ustaniu tego ubezpieczenia (propozycja ta pod względem prawa do zasiłku macierzyńskiego zrównuje sytuację kobiet, które niejednokrotnie posiadają długi okres ubezpieczenia, a ze względu na ustanie ubezpieczenia z przyczyn losowych takich jak śmierć pracodawcy, ogłoszenie upadłości, likwidacja pracodawcy, z osobami, które urodziły dziecko w czasie ubezpieczenia – nawet bardzo krótkiego);
- nałożenie na płatników i ubezpieczonych obowiązku przekazywania do ZUS niezbędnych danych do ustalenia prawa i wysokości świadczeń z ubezpieczenia chorobowego (chodzi tu o obowiązek przekazywania do ZUS niezbędnych danych do ustalenia prawa i wysokości świadczeń z ubezpieczenia chorobowego). Według pomysłodawcy tego rozwiązania zmiana ta nie będzie oznaczać zwiększenia obecnych obowiązków płatników składek, a korzyścią dla wszystkich, przede wszystkim dla ubezpieczonych, będzie usprawnienie procesu ustalenia prawa i wypłaty zasiłków.
Obecnie, brak wypłaty świadczeń z ubezpieczenia chorobowego lub ich znacznie opóźniona wypłata wynika z braku pełnej i rzetelnej dokumentacji przekazywanej przez płatników składek.
Proponowane rozwiązanie będzie umożliwiać pozyskiwanie od płatnika składek i ubezpieczonego niezbędnych danych koniecznych do przyznania prawa i wypłaty świadczenia z ubezpieczenia chorobowego (przykładowo dotyczących potwierdzenia okoliczności zawartych w oświadczeniach składanych przez ubezpieczonych dla celów ustalenia prawa do zasiłku, istnienia okoliczności powodujących ustanie prawa do świadczeń albo wstrzymanie ich wypłaty, ustalenia okoliczności związanych z prawidłowością wykorzystywania zwolnień od pracy lub wykonywaniem pracy zarobkowej w czasie zwolnienia od pracy).