Najnowsze zmiany w ubezpieczeniach społecznych – praktyczne zestawienie

Mariusz Pigulski

Autor: Mariusz Pigulski

Dodano: 4 listopada 2021
Ubezpieczenie OC opłacane przez spółkę

Już obowiązują ważne modyfikacje dotyczące m.in. dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego, kontroli zusowskich, odsetek za zwłokę od zaległości względem ZUS, ubezpieczenia wypadkowego czy zasad obejmowania ubezpieczeniami wspólników jednoosobowych spółek z o.o. oraz spółek osobowych. Sprawdź, na czym polegają te zmiany.

Najnowsza nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wprowadziła istotne zmiany w zakresie rozliczeń składkowych. Znaczna część nowych przepisów weszła w życie 18 września 2021 r. Reszta zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2022 r., 1 kwietnia 2022 r. i od 1 stycznia 2023 r.

Zmiany ubezpieczeniach społecznych obowiązujące od 18 września

Obszar zmian

Istota zmian

Rozszerzenie kręgu osób mogących przystąpić do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego

Współpraca z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą, które korzystają z tzw. ulgi na start, czyli 6-miesięcznego okresu niepodlegania obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym, daje możliwość przystąpienia na zasadzie dobrowolności do ubezpieczenia chorobowego.

Obejmowanie ubezpieczeniami wspólników jednoosobowych spółek z o.o. oraz wspólników spółki jawnej, partnerskiej lub komandytowej

Znowelizowane przepisy przewidują, że od 18 września 2021 r. ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu obligatoryjnie podlegają odpowiednio:

wspólnicy jednoosobowych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością – w okresie od dnia wpisania spółki do KRS albo od dnia nabycia udziałów w spółce do dnia wykreślenia spółki z KRS albo zbycia wszystkich udziałów w spółce, z wyłączeniem

 

okresu, na który wykonywanie działalności przez spółkę zostało zawieszone;

wspólnicy spółki jawnej, partnerskiej lub komandytowej – w okresie od dnia wpisania spółki do KRS albo od dnia nabycia ogółu praw i obowiązków w spółce do dnia wykreślenia spółki z KRS albo zbycia ogółu praw i obowiązków w spółce, z wyłączeniem okresu, na który działalność spółki została zawieszona.

Odsetki za zwłokę w opłacaniu składek ZUS

Po zmianach odsetek za zwłokę w uiszczaniu należności składkowych:

nie opłaca się, jeśli ich wartość nie przekroczy 1% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę (a więc do końca bieżącego roku kwoty 28 zł);

nie trzeba naliczać od nieopłaconych w terminie składek:

z przyczyn leżących po stronie ZUS, za okres od dnia, w którym składki stały się wymagalne, do dnia ich opłacenia;

z powodu: błędnego zawiadomienia przez ZUS o stanie rozliczeń lub zastosowania się płatnika składek;

w danym okresie rozliczeniowym do utrwalonej praktyki interpretacyjnej ZUS, z uwzględnieniem art. 34 ust. 15 ustawy Prawo przedsiębiorców bądź do pisma ZUS w jego indywidualnej sprawie albo

do utrwalonej praktyki interpretacyjnej ZUS, która następnie uległa zmianie (przez utrwaloną praktykę interpretacyjną, o której mowa wyżej, należy rozumieć wyjaśnienia zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa dominujące w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez ZUS w takich samych stanach faktycznych lub w odniesieniu do takich samych zdarzeń przyszłych oraz w takim samym stanie prawnym).

Przykład:

Przedsiębiorca z Kalisza, stosując się do treści otrzymanego z ZUS pisma, w zeszłym roku nie naliczył składek ZUS od świadczenia pozapłacowego przyznanego zatrudnianej załodze. Pod koniec września 2021 roku skontrolował go ZUS i uznał, że ww. świadczenie powinno zostać oskładkowane, i wydał w tym zakresie decyzję. Przedsiębiorca nie odwołał się od decyzji ZUS i opłacił zaległość składkową w terminie wskazanym we wspomnianej decyzji. W przedstawionych okolicznościach, pomimo obowiązku opłacenia zadłużenia składkowego, płatnik jest zwolniony z obowiązku uiszczenia odsetek (mimo że ich wartość przekracza kwotę 28 zł).

Przedawnienie składek ZUS

Wedle znowelizowanych przepisów:

w sytuacji gdy ogłoszenie upadłości nastąpiło przed rozpoczęciem biegu terminu przedawnienia, bieg tego terminu rozpocznie się od dnia następującego po dniu uprawomocnienia się postanowienia o zakończeniu lub umorzeniu postępowania upadłościowego;

bieg terminu przedawnienia nie rozpocznie się, a rozpoczęty ulegnie zawieszeniu od dnia objęcia restrukturyzacją należności z tytułu składek, o których mowa w art. 160 ustawy z 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne, do dnia zapłaty ostatniej raty w przypadku rozłożenia na raty lub do dnia zapłaty w przypadku odroczenia terminu płatności.

Umarzanie należności składkowych oraz cywilnoprawnych

Nowe rozwiązania w tym zakresie przewidują m.in., że:

całkowita nieściągalność zajdzie także, gdy ogłoszono upadłość w drodze postępowania upadłościowego wobec osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, czyli upadłość, o której mowa w części III w tytule V ustawy z 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe;

gdy nastąpiło wyrejestrowanie płatnika składek oraz ubezpieczonych, umorzeniu z mocy prawa ulegają należności z tytułu składek, jeżeli ich wysokość nie przekracza wysokości dziesięciokrotności kwoty kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym w administracji;

ZUS ma możliwość umarzania należności cywilnoprawnych (np. zasądzonych na rzecz ZUS kosztów zastępstwa procesowego czy dłużników rzeczowych, czyli właścicieli nieruchomości, na których jest wpisana hipoteka), co w konsekwencji ma przyczynić się do racjonalnego i celowego wykorzystania środków publicznych, poprzez dochodzenie tylko tych należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym, których odzyskanie jest realne.

Zwrot nadpłaconych składek

Od 18 września br. ustawodawca m.in.:

ustanowił regułę, na mocy której ZUS zawiadamia płatnika składek o kwocie nienależnie opłaconych składek, które mogą być zwrócone, jeżeli kwota nienależnie opłaconych składek będzie przekraczała dziesięciokrotność kwoty kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym w administracji (do 12 października 2021 r. koszty upomnienia wynoszą 11,60 zł, zaś po tym dniu – 16 zł);

doprecyzował, że zwrot następuje w formie bezgotówkowej na rachunek bankowy płatnika składek zewidencjonowany na koncie płatnika składek. W przypadku braku płatnika składek nienależnie opłacone składki podlegają zwrotowi następcy prawnemu w terminie i na zasadach określonych dla płatnika składek.

Zwrot nienależnie pobranych świadczeń

W omawianej materii na szczególną uwagę zasługuje przede wszystkim:

dodanie do katalogu świadczeń uznanych za nienależnie pobrane, świadczeń z tytułu niezdolności do pracy spowodowanej chorobą z ubezpieczenia chorobowego lub wypadkowego, co do których stwierdzono, że w okresie ich pobierania świadczeniobiorca wykonywał w okresie orzeczonej niezdolności do pracy pracę zarobkową lub wykorzystywał zwolnienie od pracy w sposób niezgodny z celem tego zwolnienia;

doprecyzowanie, że jeśli wypłacenie nienależnych świadczeń zostało spowodowane przekazaniem przez płatnika składek lub inny podmiot nieprawdziwych danych mających wpływ na prawo do świadczeń lub na ich wysokość, obowiązek zwrotu tych świadczeń wraz z odsetkami obciąża odpowiednio płatnika składek lub inny podmiot, za cały okres, za który nienależne świadczenia zostały wypłacone.

Zmiany w zakresie ubezpieczenia wypadkowego

Omawiając nowelizację dotyczącą ubezpieczenia wypadkowego, warto podkreślić, że od 18 września:

płatnik składek będący osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, posiadający ustalony odrębnie więcej niż jeden rodzaj przeważającej działalności, ustalając w kontekście składki wypadkowej grupę działalności dla jego rodzaju działalności, powinien przyjmować rodzaj działalności ustalony dla działalności wpisanej do CEIDG;

przepisy wykluczają jednoznacznie możliwość sukcesji wysokości stopy procentowej składki, w przypadkach przekształceń, łączenia się lub podziału płatników;

w sytuacji gdy przed upływem ustawowego terminu opłacania składek płatnik składek zgłaszający do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych nie otrzyma z urzędu statystycznego zaświadczenia o wpisie do rejestru REGON zawierającego informację o rodzaju działalności według PKD, stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe powinien mieć ustaloną zaliczkowo w wysokości 50% najwyższej stopy procentowej ustalonej na dany rok składkowy dla grup działalności. Po ujęciu w rejestrze REGON informacji o rodzaju działalności według PKD płatnik składek ma w obowiązku od początku roku składkowego skorygować stopę procentową składki do wysokości stopy procentowej określonej dla grupy działalności, do której jest zaklasyfikowany;

w związku ze skorygowaniem na informacji ZUS IWA liczby zatrudnionych w warunkach zagrożenia właściwa jednostka organizacyjna ZUS może wystąpić do okręgowego inspektora pracy z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli w tym zakresie.

Kontrola ZUS

Od 18 września 2021 r. zaczęły obowiązywać pewne modyfikacje o charakterze uściślającym i porządkującym kwestie związane z kontrolowaniem przez ZUS płatników składek. Sprawiły one m.in., że aktualnie z przepisów jasno wynika prawo inspektora kontroli ZUS do wzywania świadków i innych uczestników procesu kontrolnego na przesłuchanie.

Wznowienie wykonywania działalności gospodarczej

Po zmianach wznowienie wykonywania działalności gospodarczej po zawieszeniu nie wymaga już ponownego zgłoszenia do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego, rentowych i wypadkowego, a w przypadku osób, które do dnia zawieszenia działalności podlegały dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu – także do tego ubezpieczenia.

Zmiany w zakresie dokumentacji zusowskiej

Od 18 września 2021 r.:

dokumenty elektroniczne, o których mowa art. 47a ust. 1 ustawy o ZUS, mogą być podpisywane także podpisem zaufanym albo podpisem osobistym osoby odpowiedzialnej za przekazanie tych dokumentów;

zgodnie z dodanymi do art. 47 ustawy wypadkowej ustępami 2h i 2i ZUS ma sporządzać dokumenty rozliczeniowe za płatników zwolnionych z tego obowiązku, które mają moc zrównaną z mocą dokumentów rozliczeniowych złożonych przez płatnika składek;

płatnik składek, ubezpieczony oraz pobierający świadczenia z ubezpieczeń społecznych lub inne świadczenia wypłacane przez ZUS, który posiada profil PUE ZUS, może samodzielnie pobierać dokument potwierdzający swoje dane zgromadzone w systemie teleinformatycznym organu rentowego.

Zmiany w ustawie systemowej obowiązujące od 2022 roku

Od przyszłego roku trzeba przygotować się na kolejne zmiany dotyczące składek. Polegają one m.in. na:

- rezygnacji z ustalania dobrowolnych ubezpieczeń społecznych (emerytalnego, rentowych i chorobowego) na skutek nieopłacenia składek w terminie, dzięki czemu ww. ubezpieczenia nawet w przypadku nieuiszczenia składek będą trwać w okresie od dnia wskazanego w formularzu zgłoszenia do dnia złożenia wniosku o wyrejestrowanie;

- ograniczeniu obowiązku przekazywania korekt deklaracji ubezpieczeniowych tylko do 5 lat od momentu wymagalności składek, przy czym okres 5 lat wydłużony ma być w sytuacji, gdy należności z tytułu składek, których dotyczy korekta, nie uległy przedawnieniu na podstawie art. 24 ust. 5e i 5f ustawy systemowej;

- inicjatywa w zakresie sporządzania korekt deklaracji rozliczeniowych, po upływie ww. okresu, przysługiwać będzie ZUS jedynie na podstawie prawomocnych wyroków sądowych;

- elektronizacji składania wniosków o wydanie zaświadczenia A1, jak i wydawanie zaświadczenia w tej formie.

Zmiany w ustawie zasiłkowej obowiązujące od 2022 roku

Omawiana nowelizacja wprowadzi od 2022 roku do porządku prawnego również wiele modyfikacji dotyczących ustawy zasiłkowej. Przewidują one m.in.:

- podwyższenie wymiaru zasiłku chorobowego za czas pobytu w szpitalu do 80%;

- nowe zasady kumulowania okresów niezdolności do pracy w ramach jednego okresu zasiłkowego, do którego zaliczane będą zarówno okresy nieprzerwanej niezdolności do pracy, jak również okresy niezdolności do pracy, które zaistniały przed/po przerwie, o ile przerwa ta jest nie dłuższa niż 60 dni i jeżeli niezdolność ta nie występuje w okresie ciąży (takie rozwiązanie ma ograniczyć ewentualne nadużycia, z drugiej ochronić osobę ubezpieczoną w szczególnej sytuacji, gdyż nie zmieni się długość okresu zasiłkowego przysługującego w okresie ubezpieczenia wynosząca 182 dni bądź 270 dni w przypadku niezdolności zaistniałej w okresie ciąży i w przypadku gruźlicy);

- skrócenie do 91 dni okresu pobierania zasiłku chorobowego po ustaniu ubezpieczenia (w okres ten nie będzie wliczana niezdolność do pracy trwająca w czasie ubezpieczenia chorobowego, bez względu na rodzaj choroby);

- jednolitą regułę, zgodnie z którą prawo do zasiłku po ustaniu tytułu ubezpieczenia chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego oraz zasiłku wyrównawczego nie przysługuje osobie, która jest uprawniona do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy niezależnie od systemu ubezpieczenia/zaopatrzenia, na podstawie którego prawo do tej emerytury lub renty zostało ustalone;

- rozwiązanie, na mocy którego podstawy wymiaru zasiłku nie będzie się ustalać na nowo, jeśli między okresami pobierania zasiłków zarówno tego samego rodzaju, jak i innego rodzaju nie było przerwy albo przerwa była krótsza niż̇ miesiąc kalendarzowy;

- przyznanie prawa do zasiłku macierzyńskiego osobom, które z przyczyn od siebie niezależnych (śmierć pracodawcy) utraciły prawo do ubezpieczenia chorobowego i urodziły dziecko po ustaniu tego ubezpieczenia (propozycja ta pod względem prawa do zasiłku macierzyńskiego zrównuje sytuację kobiet, które niejednokrotnie posiadają długi okres ubezpieczenia, a ze względu na ustanie ubezpieczenia z przyczyn losowych takich jak śmierć pracodawcy, ogłoszenie upadłości, likwidacja pracodawcy, z osobami, które urodziły dziecko w czasie ubezpieczenia – nawet bardzo krótkiego);

- nałożenie na płatników i ubezpieczonych obowiązku przekazywania do ZUS niezbędnych danych do ustalenia prawa i wysokości świadczeń z ubezpieczenia chorobowego (chodzi tu o obowiązek przekazywania do ZUS niezbędnych danych do ustalenia prawa i wysokości świadczeń z ubezpieczenia chorobowego). Według pomysłodawcy tego rozwiązania zmiana ta nie będzie oznaczać zwiększenia obecnych obowiązków płatników składek, a korzyścią dla wszystkich, przede wszystkim dla ubezpieczonych, będzie usprawnienie procesu ustalenia prawa i wypłaty zasiłków.

Obecnie, brak wypłaty świadczeń z ubezpieczenia chorobowego lub ich znacznie opóźniona wypłata wynika z braku pełnej i rzetelnej dokumentacji przekazywanej przez płatników składek.

Proponowane rozwiązanie będzie umożliwiać pozyskiwanie od płatnika składek i ubezpieczonego niezbędnych danych koniecznych do przyznania prawa i wypłaty świadczenia z ubezpieczenia chorobowego (przykładowo dotyczących potwierdzenia okoliczności zawartych w oświadczeniach składanych przez ubezpieczonych dla celów ustalenia prawa do zasiłku, istnienia okoliczności powodujących ustanie prawa do świadczeń albo wstrzymanie ich wypłaty, ustalenia okoliczności związanych z prawidłowością wykorzystywania zwolnień od pracy lub wykonywaniem pracy zarobkowej w czasie zwolnienia od pracy).

Autor:

Mariusz Pigulski, ekspert z zakresu ubezpieczeń społecznych i prawa pracy

Słowa kluczowe:
ubezpieczenia społeczne

Numer 254 Maj 2024

Numer 254 Maj 2024
Dostępny w wersji elektronicznej