Publikacja informacji o realizowanej strategii podatkowej dotyczy grup kapitałowych i podmiotów, które uzyskają określony próg przychodów w danym roku podatkowym. Do ustawy o CIT wraz z 2021 rokiem wprowadzono m.in. nowy obowiązek polegający na sporządzeniu oraz publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej. Obowiązek ten dotyczy:
Zobacz, które firmy muszą określić swoją strategię podatkową
Zmiany w ustawie o CIT, które obowiązują od 2021 roku wprowadziły dodatkowy obowiązek na podmioty rozliczające podatek dochodowy od osób prawnych. Czy każda spółka z o.o. będzie musiała przekazać informację o realizowanej strategii podatkowej?
- podatkowych grup kapitałowych bez względu na wysokość osiągniętych przychodów,
- podatników, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym przekroczyła równowartość 50 mln euro.
Organy podatkowe najczęściej weryfikują informacje związane z następującymi obszarami: VAT, ceny transferowe, reorganizacje, usługi niematerialne, podatek u źródła, optymalizacje podatkowe. Konstruując strategię podatkową należy szczególny nacisk położyć na te obszary, które są w kręgu zainteresowania organów skarbowych.
Strategia podatkowa powinna formułować strategiczne cele w obszarze podatków. Nie jest to pojęcie tożsame z polityką podatkową, którą każda firma w jakiś sposób sobie określała, mając na względzie standardy działania w obszarze podatków. Pierwszym krokiem jest więc określenie swojej strategii podatkowej, aby później móc poinformować o jej realizacji.
Nieprzekazanie naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o adresie strony internetowej, na której opublikowano informację o realizowanej strategii podatkowej, podlega karze pieniężnej. Karę pieniężną nakłada naczelnik właściwy dla podatnika, w drodze decyzji, w wysokości do 250.000 zł.
Podatnik zamieszcza informację o realizowanej strategii podatkowej, sporządzoną w języku polskim lub jej tłumaczenie na język polski, na swojej stronie internetowej w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego. W tym terminie, należy przekazać za pomocą środków komunikacji elektronicznej naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika informację o adresie strony internetowej.
Zakres danych w ramach strategii podatkowej
Dane, które powinny być przekazywane w ramach informacji o realizowanej strategii podatkowej dotyczą m.in. form współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), schematach podatkowych, transakcji z podmiotami powiązanymi, działań restrukturyzacyjnych, wniosków o wydanie interpretacji podatkowych, wiążących informacji stawkowych czy akcyzowych, rozliczeniach w rajach podatkowych. Nie oznacza to, że tylko te informacje mają się znaleźć z sprawozdaniu. Powyższy katalog jest katalogiem otwartym.
Zgodnie z nowymi przepisami informacja o realizowanej strategii podatkowej obejmuje, z uwzględnieniem charakteru, rodzaju i rozmiaru prowadzonej działalności, w szczególności informacje:
- o stosowanych procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie oraz dobrowolnych formach współpracy z organami KAS,
- odnośnie do realizacji obowiązków podatkowych na terytorium Polski, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi KAS informacji o schematach podatkowych, z podziałem na podatki, których dotyczą,
- o transakcjach z podmiotami powiązanymi, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki, w tym podmiotami niebędącymi polskimi rezydentami podatkowymi oraz planowanych lub podejmowanych działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych,
- o złożonych wnioskach o wydanie: ogólnej interpretacji podatkowej, interpretacji przepisów prawa podatkowego, wiążącej informacji stawkowej, wiążącej informacji akcyzowej,
- dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową.
W informacji o realizowanej strategii podatkowej nie trzeba podawać danych objętych tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego. Dodatkowo należy wiedzieć, że przepisy o realizowanej strategii podatkowej nie mają zastosowania do podatników, którzy są stroną umowy o współdziałanie, o której mowa w Ordynacji podatkowej.
Okres raportowania
Ustawa zmieniająca przepisy o CIT od 2021 roku nie wskazuje natomiast, który rok podatkowy podlega raportowaniu, jako pierwszy. Niema przepisów przejściowych i nie wiadomo, kiedy powinna być opublikowana pierwsza informacja o strategii podatkowej. Mając na uwadze, że skoro weszła ona w życie od początku 2021 roku, a prawo zgodnie z zasadą nie działa wstecz, to nowy obowiązek należy wypełnić do końca 2022 roku za rok podatkowy 2021.
Jednak resort finansów twierdzi, że podatnicy są zobowiązani do sporządzenia i opublikowania informacji już za 2020 rok, w terminie do 31 grudnia 2021 r. Oznacza to, że, strategię podatkową należy zdaniem fiskusa opracować po fakcie (co jest nielogiczne) tak, aby wypełnić ustawowy obowiązek i poinformować o jej realizacji za 2020 rok.
Art. 27c ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm.).