Zobacz, które firmy muszą określić swoją strategię podatkową

Bogdan Świąder

Autor: Bogdan Świąder

Dodano: 25 stycznia 2021
4d3646f79a207435b9eeae9b48816cb4cea6915f-xlarge

Zmiany w ustawie o CIT, które obowiązują od 2021 roku wprowadziły dodatkowy obowiązek na podmioty rozliczające podatek dochodowy od osób prawnych. Czy każda spółka z o.o. będzie musiała przekazać informację o realizowanej strategii podatkowej?

Publikacja informacji o realizowanej strategii podatkowej dotyczy grup kapitałowych i podmiotów, które uzyskają określony próg przychodów w danym roku podatkowym. Do ustawy o CIT wraz z 2021 rokiem wprowadzono m.in. nowy obowiązek polegający na sporządzeniu oraz publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej. Obowiązek ten dotyczy:

  • podatkowych grup kapitałowych bez względu na wysokość osiągniętych przychodów,
  • podatników, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym przekroczyła równowartość 50 mln euro.

Organy podatkowe najczęściej weryfikują informacje związane z następującymi obszarami: VAT, ceny transferowe, reorganizacje, usługi niematerialne, podatek u źródła, optymalizacje podatkowe. Konstruując strategię podatkową należy szczególny nacisk położyć na te obszary, które są w kręgu zainteresowania organów skarbowych.

Strategia podatkowa powinna formułować strategiczne cele w obszarze podatków. Nie jest to pojęcie tożsame z polityką podatkową, którą każda firma w jakiś sposób sobie określała, mając na względzie standardy działania w obszarze podatków. Pierwszym krokiem jest więc określenie swojej strategii podatkowej, aby później móc poinformować o jej realizacji.

Nieprzekazanie naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o adresie strony internetowej, na której opublikowano informację o realizowanej strategii podatkowej, podlega karze pieniężnej. Karę pieniężną nakłada naczelnik właściwy dla podatnika, w drodze decyzji, w wysokości do 250.000 zł.

Podatnik zamieszcza informację o realizowanej strategii podatkowej, sporządzoną w języku polskim lub jej tłumaczenie na język polski, na swojej stronie internetowej w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego. W tym terminie, należy przekazać za pomocą środków komunikacji elektronicznej naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika informację o adresie strony internetowej.

Zakres danych w ramach strategii podatkowej

Dane, które powinny być przekazywane w ramach informacji o realizowanej strategii podatkowej dotyczą m.in. form współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), schematach podatkowych, transakcji z podmiotami powiązanymi, działań restrukturyzacyjnych, wniosków o wydanie interpretacji podatkowych, wiążących informacji stawkowych czy akcyzowych, rozliczeniach w rajach podatkowych. Nie oznacza to, że tylko te informacje mają się znaleźć z sprawozdaniu. Powyższy katalog jest katalogiem otwartym.

Zgodnie z nowymi przepisami informacja o realizowanej strategii podatkowej obejmuje, z uwzględnieniem charakteru, rodzaju i rozmiaru prowadzonej działalności, w szczególności informacje:

  • o stosowanych procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie oraz dobrowolnych formach współpracy z organami KAS,
  • odnośnie do realizacji obowiązków podatkowych na terytorium Polski, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi KAS informacji o schematach podatkowych, z podziałem na podatki, których dotyczą,
  • o transakcjach z podmiotami powiązanymi, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki, w tym podmiotami niebędącymi polskimi rezydentami podatkowymi oraz planowanych lub podejmowanych działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych,
  • o złożonych wnioskach o wydanie: ogólnej interpretacji podatkowej, interpretacji przepisów prawa podatkowego, wiążącej informacji stawkowej, wiążącej informacji akcyzowej,
  • dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową.

W informacji o realizowanej strategii podatkowej nie trzeba podawać danych objętych tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego. Dodatkowo należy wiedzieć, że przepisy o realizowanej strategii podatkowej nie mają zastosowania do podatników, którzy są stroną umowy o współdziałanie, o której mowa w Ordynacji podatkowej.

Okres raportowania

Ustawa zmieniająca przepisy o CIT od 2021 roku nie wskazuje natomiast, który rok podatkowy podlega raportowaniu, jako pierwszy. Niema przepisów przejściowych i nie wiadomo, kiedy powinna być opublikowana pierwsza informacja o strategii podatkowej. Mając na uwadze, że skoro weszła ona w życie od początku 2021 roku, a prawo zgodnie z zasadą nie działa wstecz, to nowy obowiązek należy wypełnić do końca 2022 roku za rok podatkowy 2021.

Jednak resort finansów twierdzi, że podatnicy są zobowiązani do sporządzenia i opublikowania informacji już za 2020 rok, w terminie do 31 grudnia 2021 r. Oznacza to, że, strategię podatkową należy zdaniem fiskusa opracować po fakcie (co jest nielogiczne) tak, aby wypełnić ustawowy obowiązek i poinformować o jej realizacji za 2020 rok.

Podstawa prawna:

Art. 27c ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm.).

Autor: Bogdan Świąder
Bogdan Świąder

Autor: Bogdan Świąder

Bogdan Świąder – z wykształcenia prawnik, od 2007 roku licencjonowany doradca podatkowy, dziennikarz, redaktor kilku ogólnopolskich gazet, wieloletni pracownik organów podatkowych w których zajmował się podatkami dochodowymi, VAT, kontrolą oraz sprawami karnymi skarbowymi. Autor licznych artykułów z zakresu prawa podatkowego, prawa celnego, spraw karnych skarbowych.

Numer 254 Maj 2024

Numer 254 Maj 2024
Dostępny w wersji elektronicznej