Czy można zaliczyć w koszty odpis aktualizacyjny należności po śmierci właściciela firmy

Jakub Rychlik

Autor: Jakub Rychlik

Dodano: 10 czerwca 2022
zegar i zmartwiony pochylony mężczyzna

Problem: Czy w związku ze śmiercią przedsiębiorcy w 2021 roku i wykreśleniu go w CEIDG, można kwotę netto niespłaconej przez niego należności zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu? Na kwotę tej należności składają się dwie faktury z 31 stycznia 2019 r., łącznie na 230 tys. brutto. Wcześniej sprawa toczyła się w sądzie i komornikowi udało się ściągnąć 7.000 zł.

Rozwiązanie: Do kosztów podatkowych można zaliczyć odpis aktualizacyjny na wartość niezapłaconej należności.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 26a ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów aktualizujących, z tym, że kosztem uzyskania przychodów są odpisy aktualizujące wartość należności, określone w ustawie o rachunkowości, od tej części należności, która była uprzednio zaliczona na podstawie art. 12 ust. 3 do przychodów należnych, a ich nieściągalność została uprawdopodobniona.

Z kolei, zgodnie z art. 16 ust. 2a pkt 1 lit. a ustawy o CIT, nieściągalność wierzytelności, o których mowa w ust. 1 pkt 26-26c, uznaje się za uprawdopodobnioną w przypadku określonym w ust. 1 pkt 26a, w szczególności, jeżeli dłużnik zmarł, został wykreślony z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, postawiony w stan likwidacji lub została ogłoszona jego upadłość.

Odnosząc treść powyższych przepisów do przedstawionej sytuacji, należy stwierdzić, że należy zrobić odpis aktualizacyjny na należność od  zmarłego kontrahenta, a następnie ten odpis można zaliczyć do kosztów podatkowych.

Autor:

Jakub Rychlik, doradca podatkowy

Jakub Rychlik

Autor: Jakub Rychlik

Doradca podatkowy (nr wpisu 11549), prawnik (absolwent Wydziału Prawa i Administracji UW).

Numer 254 Maj 2024

Numer 254 Maj 2024
Dostępny w wersji elektronicznej