Jak rozliczać opłaty dodatkowe przy leasingu operacyjnym nieelektrycznego samochodu osobowego

Dodano: 9 stycznia 2024
fd3749227f27f657e15f976a27b20495a8b0c904-xlarge
Pytanie: Jesteśmy spółką jawną. Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (podatek liniowy 19%, czynny podatnik VAT), zawarliśmy umowę leasingu operacyjnego nieelektrycznego samochodu osobowego o wartości powyżej 300.000 zł (netto + 50% VAT), który będzie wykorzystywany do tzw. celów mieszanych. Otrzymaliśmy od leasingodawcy dodatkowo fakturę za opłatę administracyjną (w tym opłata rejestracyjna) oraz fakturę na pakiet usług bez limitu. Jak rozliczyć te faktury w kosztach? Czy można odliczyć koszty z obu faktur w całości, czy należy zastosować limit tak jak przy wydatkach eksploatacyjnych (75%), czy może limit 150.000 zł? Czy może w ogóle tych wydatków nie możemy zaliczyć w koszty podatkowe?
Odpowiedź:

Wszystko zależy od charakteru opłat. Jeżeli opłaty administracyjne związane są  np. z wykonaniem dodatkowych czynności polegających na udzieleniu organom ścigania informacji o użytkowniku pojazdu to nie mogą stanowić kosztu. Jeżeli dotyczą np. rejestracji samochodu to moim zdaniem są to wydatki związane z jego używaniem, które podlegają limitowaniu (w przypadku samochodów osobowych używanych na cele mieszane) – w koszach uzyskania przychodów (75%).

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów winien, w myśl powołanego przepisu spełniać łącznie następujące warunki:

a)      pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

b)      nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT,

c)      być właściwie udokumentowany.

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, o której mowa w art. 23a pkt 1, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150.000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy.

W przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy kwota limitu, o którym mowa w ust. 1 pkt 47a, wynosi 225.000 zł.

Wszystko zależy od charakteru opłat. Jeżeli opłaty administracyjne związane są  np. z wykonaniem dodatkowych czynności polegających na udzieleniu organom ścigania informacji o użytkowniku pojazdu to nie mogą stanowić kosztu.

Jeżeli dotyczą np. rejestracji samochodu to moim zdaniem są to wydatki związane z jego używaniem, które podlegają limitowaniu (w przypadku samochodów osobowych używanych na cele mieszane) – w koszach uzyskania przychodów (75%).

Rafał Styczyński

 

Numer 254 Maj 2024

Numer 254 Maj 2024
Dostępny w wersji elektronicznej