Jak rozliczać opłaty dodatkowe przy leasingu operacyjnym nieelektrycznego samochodu osobowego
Wszystko zależy od charakteru opłat. Jeżeli opłaty administracyjne związane są np. z wykonaniem dodatkowych czynności polegających na udzieleniu organom ścigania informacji o użytkowniku pojazdu to nie mogą stanowić kosztu. Jeżeli dotyczą np. rejestracji samochodu to moim zdaniem są to wydatki związane z jego używaniem, które podlegają limitowaniu (w przypadku samochodów osobowych używanych na cele mieszane) – w koszach uzyskania przychodów (75%).
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów winien, w myśl powołanego przepisu spełniać łącznie następujące warunki:
a) pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
b) nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT,
c) być właściwie udokumentowany.
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, o której mowa w art. 23a pkt 1, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150.000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy.
W przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy kwota limitu, o którym mowa w ust. 1 pkt 47a, wynosi 225.000 zł.
Wszystko zależy od charakteru opłat. Jeżeli opłaty administracyjne związane są np. z wykonaniem dodatkowych czynności polegających na udzieleniu organom ścigania informacji o użytkowniku pojazdu to nie mogą stanowić kosztu.
Jeżeli dotyczą np. rejestracji samochodu to moim zdaniem są to wydatki związane z jego używaniem, które podlegają limitowaniu (w przypadku samochodów osobowych używanych na cele mieszane) – w koszach uzyskania przychodów (75%).
Rafał Styczyński