Jakie skutki w podatku dochodowym wywołuje sprzedaż znaku towarowego

Dodano: 8 grudnia 2023
5c7b56c97dbd49a5c08c80a48cc4760c46c268c7-xlarge
Pytanie: Pytanie: Osoba fizyczna od 17 maja 1993 r. jest właścicielem znaku towarowego. Spisała umowę z firmą X o sprzedaży i przeniesieniu praw ze znaku towarowego. Od momentu rejestracji w KRS firma używa znaku towarowego. Po opłaceniu trzeciej raty nastąpi przepisanie znaku towarowego w Urzędzie Patentowym na X. Sp. z o.o. Jako nowy właściciel będzie mogła amortyzować swój znak towarowy 20% rocznie przez 5 lat. Jakie skutki będą w podatku dochodowym u sprzedającego (osoba fizyczna) i kupującego? Czy dla sp. z o.o. kolejne raty są kosztem od momentu ich zapłaty, czy dopiero po przeniesieniu praw własności znaku towarowego? Czy są jakieś reguły wyceny znaku towarowego? Osoba fizyczna, właściciel znaku towarowego jest również udziałowcem i prezesem 80% udziałów w spółce X. 2  po 10% udziałów posiadają wspólnicy spółki. Właściciel ma umowę o pracę w spółce i jest właścicielem jednoosobowej firmy (JDG).
Odpowiedź:

Odpowiedź: Przychody uzyskiwane przez podatnika ze sprzedaży znaku towarowego nie mogą być zaliczone do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, lecz należy je kwalifikować jako przychody z praw majątkowych.

W myśl art. 18 ustawy o PIT za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Pojęcie praw majątkowych, o których mowa w ww. przepisie, nie zostało zdefiniowane w ww. ustawie. Podobnie brak jest również definicji majątku. Przez „prawa” należy rozumieć tutaj prawa podmiotowe. Mogą one występować w trzech postaciach: roszczeń, uprawnień kształtujących i zarzutów.

Najogólniej rzecz biorąc, prawo majątkowe to prawo podmiotowe pozostające w ścisłym związku z ekonomicznym interesem uprawnionego. Jest uprawnieniem określonego podmiotu związanym z jego majątkiem. Na gruncie Kodeksu cywilnego prawami majątkowymi są w szczególności prawa rzeczowe, wierzytelności opiewające na świadczenia majątkowe, prawa majątkowo-małżeńskie, duża część praw kwalifikowanych jako tzw. własność intelektualna (autorskie, wynalazcze). Tym samym sprzedaż prawa w naszym przypadku będzie opodatkowana podatkiem dochodowym.

W związku z powyższym przychody uzyskiwane przez podatnika ze sprzedaży znaku towarowego nie mogą być zaliczone do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, lecz należy je kwalifikować jako przychody z praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. art. 18 ustawy o PIT. Moim zdaniem zapłata ostatniej zaliczki powoduje powstanie przychodu.

Z kolei nabyte przez podatnika prawa autorskie stanowią tzw. wartość niematerialną i prawną (WNiP), o której mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Tego rodzaju wartości podlegają co do zasady amortyzacji, co oznacza, że podatnik nie ma możliwości rozliczania kosztów ich nabycia bezpośrednio w kosztach uzyskania przychodów, ale wyłącznie poprzez odpisy amortyzacyjne, dokonywane od ich wartości początkowej.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w przypadku odpłatnego nabycia środków trwałych oraz WNiP za wartość początkową uważa się cenę ich nabycia. W świetle art. 16g ust. 14 ustawy o CIT wartość początkową praw majątkowych, w tym licencji i autorskich praw majątkowych, stanowi cena nabycia tych praw; jeżeli natomiast wynagrodzenie (opłaty) wynikające z umowy licencyjnej albo z umowy o przeniesienie innych praw majątkowych jest uzależnione od wysokości przychodów z licencji lub praw uzyskanych przez licencjobiorcę albo nabywcę, przy ustalaniu wartości początkowej praw majątkowych, w tym licencji, nie uwzględnia się tej części wynagrodzenia.

W naszym przypadku przeniesienie znaku następuje w momencie zapłaty ostatniej raty, tym samym dopiero wtedy znak jest własnością kupującego. Tym samym dopiero po przeniesieniu własności możemy rozpocząć amortyzację.

Z kolei w przypadku wycen znaków towarowych wyróżniamy kilka metod. Moim zdaniem w naszym przypadku znak został wytworzony ponad 30 lat temu, w związku z tym najbardziej pożądanymi metodami są metody rynkowa i dochodowa. Obie moim zdaniem w tym przypadku najbardziej wskażą nam faktyczną wartość znaku towarowego.

Na zakończenie należy podkreślić, iż mamy do czynienia z transakcją z podmiotami powiązanymi w związku z tym transakcja winna być wyceniona rynkowo. W takiej sytuacji zazwyczaj korzysta się z firm zajmujących się wyceną znaków towarowych.

Autor:

Tomasz Burchard, doradca podatkowy

Numer 254 Maj 2024

Numer 254 Maj 2024
Dostępny w wersji elektronicznej