Najnowsze interpretacje indywidualne w zakresie kosztów uzyskania przychodów w CIT

Dodano: 3 listopada 2023
kalkulator księgowy - męzczyzna liczy coś przy biurku
Podatnicy wciąż zasypują fiskusa wnioskami o interpretacje. I chociaż problemy budzą w zasadzie wciąż te same zagadnienia, to jednak warto trzymać rękę na „pulsie” i znać najnowsze stanowisko organów skarbowych.

1.­ Zakwalifikowanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zaniechaną inwestycję

Spółka zamierzała wybudować biurowiec. Wybudowana nieruchomość (powierzchnia biurowa, handlowo-usługowa i inne powierzchnie komercyjne) miała być wynajmowane przez nią oraz miała ona zajmować się zarządzaniem funkcjonowaniem biurowca.

Spółka poniosła na przestrzeni kilku lat wydatki w postaci m.in.: usług projektowych, wykonania projektu budowlanego, usług konsultingowych i prawnych związanych z inwestycją budowlaną.

Początkowo analizy wykazywały rentowność inwestycji. Jednak później realizacja inwestycji okazała się nieuzasadniona z powodów ekonomicznych i formalno-prawnych. Chodzi tu przede wszystkim o epidemię COVID-19 oraz inflację (wzrost kosztów, np. materiałów, pracy itp.), jak również konieczność dostosowania projektu do nowych przepisów prawa budowlanego. Pandemia COVID-19 znacznie wpłynęła też na pogorszenie koniunktury na rynku najmu powierzchni biurowej, co doprowadziło wręcz – w pewnych okresach – do jej całkowitego załamania.

W stosownych uchwałach zadecydowano więc o zaniechaniu realizacji inwestycji (likwidacja środka trwałego w budowie). Jednocześnie wspólnicy postanowili, że rozstrzygająca decyzja o likwidacji środka trwałego w budowie nastąpi po otrzymaniu przez spółkę ostatecznej interpretacji podatkowej w tym przedmiocie.

Wnioskodawca nie zamierza wykorzystywać zlikwidowanego środka trwałego w budowie do jakichkolwiek innych celów w przyszłości. Cała dokumentacja dotycząca środka trwałego w budowie, który ma zostać w całości zlikwidowany, głównie dokumentacja projektowa – z adnotacją ,,zlikwidowano”– zostanie złożona w archiwum tylko dla celów dowodowych – bez możliwości jej dalszego wykorzystania.

Zdaniem podatnika – będzie on mógł zakwalifikować wydatki poniesione na tę inwestycję jako koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z art. 15 ust. 4f ustawy o CIT, w dniu podjęcia tej decyzji i sporządzonego w tym samym dniu protokołu likwidacyjnego.

Dyrektor KIS uznał stanowisko podatnika za prawidłowe. Organ przypomniał, że koszty zaniechanych inwestycji są, w myśl powołanego wcześniej art. 15 ust. 4f ustawy o CIT, kosztem podatkowym w dacie zbycia lub likwidacji inwestycji. inwestycje to aktywa trwałe w okresie realizacji inwestycji, które nie są jeszcze środkami trwałymi w myśl art. 16a ust. 1 ustawy o CIT. Z kolei inwestycja to nakład gospodarczy na tworzenie lub zwiększanie majątku trwałego.

Uwaga!
Zaniechanie inwestycji dotyczy zaś także rezygnacji z inwestycji na etapie wstępnych czynności związanych z planowaną inwestycją.

Dyrektor KIS wziął też pod uwagę fakt, iż w dniu podjęcia decyzji o likwidacji środka trwałego w budowie podatnik planuje wydać zarządzenie w zakresie trwałego zaniechania inwestycji ze wskazaniem, że nakłady poniesione na inwestycję mają zostać przeksięgowane w pozostałe koszty operacyjne (alokowane w koszty na zasadach ogólnych), a rozpoczęta inwestycja nie zostanie zakończona i nie będzie podlegać amortyzacji.

Organ dostrzegł też, że przyczyny podjęcia decyzji o zaniechaniu inwestycji wynikają ze zmieniających się czynników zewnętrznych, niezależnych od podatnika, w wyniku których dalsza realizacja inwestycji stała się niezasadna w aspekcie formalnoprawnym i nieopłacalna w aspekcie ekonomiczno-finansowym. Nadto podjęta decyzja nie jest wynikiem decyzji o zmianie profilu prowadzonej działalności czy celowej zmiany przeznaczenia inwestycji.

Reasumując, dyrektor KIS stwierdził, że „(…) W świetle powyższego, w tak przedstawionym opisie sprawy, będą mieli Państwo prawo zakwalifikowania wydatków poniesionych na Inwestycję, które jak Państwo wskazują mają postać niematerialną (dokumenty, dane elektroniczne etc.) jako koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z art. 15 ust. 4f ustawy CIT w dniu podjęcia decyzji o zaniechaniu inwestycji poprzez podjęcie decyzji o likwidacji środka trwałego w budowie pn. (…) i sporządzenia protokołu likwidacyjnego”.

(Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 18 września 2023 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.436.2023.1.MR1).

Pozostało jeszcze 43% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Testuj Portal PIT i CIT przez 14 dni!

To fachowy poradnik ekspercki, który prostym językiem wskazuje, czy i kiedy dany wydatek może być kosztem podatkowym, bez ryzyka błędnej interpretacji przepisów w obliczu niejednoznacznych interpretacji fiskusa i ciągłych zmian w przepisach.

  • Pierwsza publikacja wyłącznie o kosztach podatkowych
  • Koszty podatkowe omówione kompleksowo i na przykładach
  • Każdy wydatek z 5 punktów widzenia: PIT, CIT, VAT, UOR, PKPIR
  • Nie boimy się tematów trudnych, zagadnień niestandardowych
  • Duży nacisk kładziemy na wyjaśnienie interpretacji podatkowych
  • Gwarantujemy spokój podczas kontroli podatkowej
Oferta specjalna »

Logowanie:

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Słowa kluczowe:
koszty interpretacje

Numer 254 Maj 2024

Numer 254 Maj 2024
Dostępny w wersji elektronicznej