Sprzedaż środków trwałych w okresie korekty

Co zrobić, gdy weryfikacja środków trwałych w budowie wykazała błędy

Pytanie: Problem: W wyniku weryfikacji środków trwałych w budowie komisja inwentaryzacyjna stwierdziła nieprawidłowości przy realizacji dwóch inwestycji. Pierwsza inwestycja rozpoczęta w 2010 roku dotyczyła budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. W 2010 i 2013 roku jednostka poniosła nakłady na budowę powyższego środka trwałego. Od roku 2014 do końca 2020 roku w księgach rachunkowych nie ujęto żadnych kosztów związanych z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Po rozmowie z kierownikiem wydziału okazało się, że nie ma geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej sieci. Druga inwestycja dotyczyła budowy wiaty. Od 2012 roku jednostka nie poniosła żadnych nakładów na budowę środka trwałego. Budynek w rzeczywistości został postawiony, ale jeszcze nieodebrany. Czy komisja inwentaryzacyjna powinna skierować pismo do kierownika odpowiedzialnego za realizację inwestycji o złożenie wyjaśnień na piśmie? Co w sytuacji, gdy przy budowie sieci nie ujęto na koncie „Środki trwałe w budowie” wszystkich faktur dotyczących inwestycji, a wydział księgowy nie ma możliwości ich odszukania? Pytanie: Problem: W wyniku weryfikacji środków trwałych w budowie komisja inwentaryzacyjna stwierdziła nieprawidłowości przy realizacji dwóch inwestycji. Pierwsza inwestycja rozpoczęta w 2010 roku dotyczyła budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. W 2010 i 2013 roku jednostka poniosła nakłady na budowę powyższego środka trwałego. Od roku 2014 do końca 2020 roku w księgach rachunkowych nie ujęto żadnych kosztów związanych z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Po rozmowie z kierownikiem wydziału okazało się, że nie ma geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej sieci. Druga inwestycja dotyczyła budowy wiaty. Od 2012 roku jednostka nie poniosła żadnych nakładów na budowę środka trwałego. Budynek w rzeczywistości został postawiony, ale jeszcze nieodebrany. Czy komisja inwentaryzacyjna powinna skierować pismo do kierownika odpowiedzialnego za realizację inwestycji o złożenie wyjaśnień na piśmie? Co w sytuacji, gdy przy budowie sieci nie ujęto na koncie „Środki trwałe w budowie” wszystkich faktur dotyczących inwestycji, a wydział księgowy nie ma możliwości ich odszukania?

Dofinansowanie pomocy dla bezrobotnych

Jakie dofinansowania otrzymane w związku z epidemią COVID należy wykazać w deklaracji CIT-8

Pytanie: Problem: W 2020 roku otrzymaliśmy dofinansowania w ramach tarcz antykryzysowych. Z uzyskanych informacji wiemy, że prawdopodobnie nie stanowią one przychodu podatkowego. W związku z tym moje pytanie do poniższych form dofinansowania, które otrzymaliśmy: czy mamy je pokazywać w deklaracji CIT-8 za rok 2020 w załączniku CIT-8/O jako zwolnione, czy w ogóle nie uwzględniamy ich w deklaracji? Jeśli mamy je ukazać, to w których kolumnach w załączniku CIT-8/O? Dofinansowania w ramach tarcz: 50% zwolnienie ze składek ZUS (oczywiście składki te nie stanowią kosztu podatkowego), dofinansowanie wynagrodzeń pracowników z wojewódzkiego urzędu pracy (został obniżony wymiar czasu pracy pracowników; dofinansowane wynagrodzenia nie stanowiły kosztu podatkowego), bon rekompensacyjny otrzymany z Małopolskiego Centrum Przedsiębiorczości (był na sfinansowanie kosztów bieżącej działalności; koszty sfinansowane bonem również nie stanowiły kosztu uzyskania przychodu). Pytanie: Problem: W 2020 roku otrzymaliśmy dofinansowania w ramach tarcz antykryzysowych. Z uzyskanych informacji wiemy, że prawdopodobnie nie stanowią one przychodu podatkowego. W związku z tym moje pytanie do poniższych form dofinansowania, które otrzymaliśmy: czy mamy je pokazywać w deklaracji CIT-8 za rok 2020 w załączniku CIT-8/O jako zwolnione, czy w ogóle nie uwzględniamy ich w deklaracji? Jeśli mamy je ukazać, to w których kolumnach w załączniku CIT-8/O? Dofinansowania w ramach tarcz: 50% zwolnienie ze składek ZUS (oczywiście składki te nie stanowią kosztu podatkowego), dofinansowanie wynagrodzeń pracowników z wojewódzkiego urzędu pracy (został obniżony wymiar czasu pracy pracowników; dofinansowane wynagrodzenia nie stanowiły kosztu podatkowego), bon rekompensacyjny otrzymany z Małopolskiego Centrum Przedsiębiorczości (był na sfinansowanie kosztów bieżącej działalności; koszty sfinansowane bonem również nie stanowiły kosztu uzyskania przychodu).

Nr 255 Czerwiec 2024

Nr 255 Czerwiec 2024
Dostępny w wersji elektronicznej