Sprawdź, jak rozliczać zwrot wydatków za media z 2020 roku
Pytanie: Jesteśmy państwową jednostką budżetową i prowadzimy zadanie inwestycyjne. Wykonawca wpłaca za zużyte media według odczytu licznika jako zwrot wydatków. W styczniu otrzymaliśmy fakturę za energię elektryczną dotycząca grudnia roku poprzedniego. Kwota faktury zostanie zakwalifikowana do kosztów roku poprzedniego, bo tegoż roku dotyczy. Natomiast wydatek będzie w roku bieżącym. Jeżeli wykonawca na podstawie wystawionej faktury w 2021 roku za zużyte media w grudniu wpłaci w styczniu jako zwrot wydatków, to czy jest to zwrot wydatków roku poprzedniego, czy bieżącego (wydatek w 2021 roku, a koszty dotyczą 2020 roku)?
- Data: 15.03.2021
Zobacz, jakie są skutki nabycia udziału w nieruchomości
Pytanie: Jestem współwłaścicielem nieruchomości, w której wynajmowane są lokale mieszkalne. Z tego tytułu osiągam przychody i ponoszę koszty. Wszelkiego rodzaju operacje regulowane są poprzez konto bankowe. Jestem opodatkowany na zasadach ogólnych. W sierpniu jedna ze współwłaścicielek sprzedała swoje udziały i z tego tytułu wypłacono jej z konta nieruchomości kwotę dochodu na dzień 31 sierpnia zgodnie z procentowym udziałem. Czy wypłacona kwota jest kosztem dla pozostałych współwłaścicieli i pomniejsza dochód do rozliczenia oraz wyliczenia podatku?
- Data: 15.03.2021
Jak prawidłowo księgować koszty z przełomu roku
Pytanie: Problem:Jednostka produkcyjna ewidencjonuje zakup surowców bezpośrednio w koszty, a następnie koryguje koszty raz na kwartał poprzez inwentaryzację. W trakcie roku nie korzysta z konta „Rozliczenie zakupu towarów”. W grudniu otrzymała dostawę surowca, natomiast faktura została wystawiona w styczniu, a więc wystąpiła dostawa niefakturowana. W związku z tym, że sytuacja zaistniała na przełomie roku, jak powinno wyglądać zaewidencjonowanie tych zdarzeń?
- Data: 18.02.2021
Wynagrodzenia z przełomu roku – rozliczenie podatkowe i bilansowe
Pytanie: Problem: Czy w spółce z o.o. wynagrodzenia dla pracowników za grudzień wypłacane w styczniu następnego roku, są kosztem podatkowym „430” w grudniu czy w styczniu? Czy rozliczyć je w grudniu w rozliczeniach międzyokresowych kosztów? Spółka stosuje metodę memoriałową kosztów i przychodów.
- Data: 18.02.2021
Jak rozliczyć koszty podatkowe przy zakupie samochodu
Pytanie: Prowadzę działalność gospodarczą na PKPiR na zasadach ogólnych. Jestem czynnym podatnikiem VAT i VAT UE. Dokonałem zakupu auta w firmie AUTO1.com i otrzymałem fakturę w euro. Firma ma siedzibę w Holandii. Otrzymałem też drugą fakturę od firmy transportowej AUTO2.com (firma ma siedzibę w Niemczech), która dokumentuje usługę wewnątrzwspólnotową i zawiera oznaczenie "I" (co po przetłumaczeniu na język polski znaczy obowiązek podatkowy usługobiorcy – VAT należny płaci usługobiorca). Jak ująć w PKPiR taką transakcję?
- Data: 25.01.2021
Jak wykazać w bilansie środki trwałe wniesione aportem
Pytanie: W jaki sposób ująć w księgach handlowych spółki z o.o. otrzymanie aportem całego przedsiębiorstwa? Chodzi o środki trwałe które wcześniej były amortyzowane w jednoosobowej działalności. Środki te w aporcie zostały wykazane w wartości zakupu. Gdzie w bilansie wykazać umorzenie środków trwałych które miało miejsce w jednoosobowej dzielności przed przekazaniem aportu?
- Data: 30.12.2020
Zobacz, kiedy wydatki na okulary pracownika nie będą kosztem podatkowym
Pytanie: W lipcu 2019 roku pracownik naszej spółki, który pracuje powyżej 4 godzin dziennie przy komputerze, kupił na własny koszt (nie w ramach badań profilaktycznych), okulary za kwotę 1.500 zł. Otrzymał paragon, który nie zawierał NIP-u naszej firmy. W październiku 2020 roku sprzedawca okularów, na podstawie ubiegłorocznego paragonu, wystawił pracownikowi fakturę na osobę prywatną, nieprowadzącą działalności gospodarczej. Zgodnie z wewnętrznym zarządzeniem prezesa spółki, pracownik ma prawo do zwrotu części kosztów poniesionych za zakup okularów, w ramach badań profilaktycznych zleconych przez lekarza medycyny pracy. Pracownik ten w październiku br. dostał skierowanie na badania profilaktyczne i otrzymał zlecenie od lekarza medycyny pracy na okulary. Czy pracodawca, chcąc zrefundować pracownikowi koszty poniesione na zakup okularów w lipcu 2019 roku, może zwrócić się do sprzedawcy o wystawienie w bieżącym okresie faktury na spółkę uwzględniającej NIP spółki? Czy koszty te stanowią dla spółki KUP?
- Data: 30.12.2020
Jak ująć w księgach rachunkowych korektę deklaracji dotycząca podatku od nieruchomości
Pytanie: W jaki sposób ująć w księgach rachunkowych korekty deklaracji na podatek od nieruchomości za lata 2017-2019, na łączną kwotę 321.000 zł, złożonych w styczniu 2020 roku. Zobowiązanie należne gminie, spółka uregulowała częściowo w styczniu br. i pozostałą należność w czerwcu 2020 roku. Kwota mieści się w granicach progu istotności, przyjętych w polityce (zasadach) rachunkowości, obowiązujących w spółce. Czy koszty poniesione z tego tytułu, stanowią koszt uzyskania przychodów 2020 roku?
- Data: 17.12.2020
Czy przedpłatę można zaliczyć do kosztów podatkowych
Pytanie: Firma (osoba prawna) dokonała przedpłaty na rzecz dostawcy zagranicznego na podane przez niego konto walutowe. Dostawca nie dostarczył towaru ani faktury. Okazało się później, że dany dostawca nie istnieje. Firma straciła przelane pieniądze i zgłosiła sprawę do prokuratury. Dotychczas oszusta nie namierzono i środków nie odzyskano. Czy wartość utraconych środków firma może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?
- Data: 15.12.2020
Sprawdź, jak postąpić z kosztami zaniechanej inwestycji
Pytanie: Jednostka samorządu terytorialnego realizuje projekt inwestycyjny, polegający na modernizacji kilku dróg. Zakładano, że prace zostaną wykonane w okresie 2 lat. W poszczególnych latach oddawane są do użytku drogi, a co za tym idzie nakłady księgowane są na podstawie dokumentu OT na zwiększenie wartości środków trwałych (danej drogi). Na wartość inwestycji składają się m.in. wydatki na: dokumentację techniczną, roboty budowlane, inspektora nadzoru. Większość wydatków można wprost przypisać do danej drogi, z uwagi na zawarcie odrębnych umów. Umowa dotycząca nadzoru zakłada, że inspektor będzie nadzorował kilka inwestycji, płatność co miesiąc w określonych kwotach. Dla wydatków na inspektora nadzoru przyjęto zasadę, że będą one przypisywane do wszystkich dróg, proporcjonalnie do udziału wartości szacunkowej danej inwestycji w całości wartości szacunkowej. Zakładano, że wszystkie inwestycje zostaną zrealizowane w okresie trwania umowy z inspektorem nadzoru, tj. w okresie 2 lat. Jednak z uwagi na przedłużający się cykl wykonania prac, nie zrealizowano całości projektu i konieczne było zawarcie kolejnej umowy z inspektorem nadzoru na następny rok. Zasady płatności oraz przypisywania wydatków do inwestycji zostały powielone z poprzedniej umowy. Nie dokonano korekty podziału wydatków na inspektora nadzoru. Nakłady na modernizację dróg rozliczono według błędnych proporcji, ponieważ wartość wydatków została przypisana do inwestycji (drogi), nad którymi inspektor nie sprawował nadzoru. W jaki sposób dokonać korekty rozliczonych nakładów? Dodatkowo, z uwagi na problem z realizacją inwestycji na jednej drodze, prawdopodobnie JST zrezygnuje z wykonania inwestycji na danej drodze lub zrealizuje inwestycje w innej lokalizacji. Czy dotychczas poniesione nakłady można potraktować jako zaniechanie inwestycji i na tej podstawie wyksięgować?
- Data: 15.12.2020
- « pierwsza
- «
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- »
- ostatnia »