Jak ująć w księgach nadpłaty należności dokonane przez odbiorców
Pytanie: Jesteśmy jednostką budżetową. Na koniec kwartału posiadamy nadpłatę z tytułu dochodów budżetowych. Widnieje ona na koncie 221 (kwota bez VAT). Kwota ta zostanie wykazana na sprawozdaniu RB-27S, ale czy należy ją wykazać również na RB-Z lub RB-N? jeśli tak, to w której pozycji sprawozdania? Czy rodzi to konsekwencję w odniesieniu do dyscypliny finansów publicznych?
- Data: 18.09.2020
Kiedy można przyjąć do rozliczenia nierozliczoną w terminie składkę ZUS
Pytanie: Czy niewykorzystaną (w odliczeniu od podatku dochodowego) opłaconą składkę zdrowotną w działalności gospodarczej, można odliczyć od podatku PPE z tytułu prywatnego najmu lokalu? Jeśli tak to czy można ją odliczać miesięcznie czy dopiero w zeznaniu rocznym PIT -28?
- Data: 18.09.2020
Jak prawidłowo rozliczać koszty używania prywatnego auta do celów służbowych
Pytanie: Jestem wspólnikiem spółki z o.o. (spółka dwuosobowa, każdy po 50% udziałów). Jestem również prezesem zarządu (nie pobieram z tego tytułu żadnego wynagrodzenia). Jestem również zatrudniona na umowę o pracę w spółce z o.o. na stanowisku samodzielnego księgowego (umowa o pracę na czas nieokreślony). Spółka nie posiada samochodu osobowego (nie ma aktu własności ani leasingu, ani najmu). Używam prywatnego samochodu osobowego do celów prywatnych i również służbowych - jako wspólnik spółki. Czy prawidłowe jest podejście do opłacania rachunków za paliwo do samochodu prywatnego kartą firmową oraz o uznawaniu 75% wydatków na paliwo jako KUP spółki z o.o. oraz odliczaniu 50% VAT? Czy jako wspólnik powinnam napisać oświadczenie, że używam prywatnego samochodu do celów służbowych? Czy powinna być zawarta jakaś umowa ze spółką? Proszę o wskazówki.
- Data: 06.07.2020
Jak rozliczyć w kosztach wydatki na delegację pracowników
Pytanie: Prowadzę działalność usługową na terenie UE. W związku z tym pracownicy często wyjeżdżają na delegacje. Jak mam rozliczać delegacje pracownicze, żeby nie budzić zastrzeżeń KAS? Prowadzę KPiR Pytania: 1. Czy na dokumencie delegacji – rozliczenia – muszą się znaleźć wszystkie koszty, które poniósł pracownik, czy tylko te które zaliczam do KUP (np. koszty paliwa za granicą – które zaliczamy w ograniczonej wartości)? 2. Jak rozliczyć koszty rachunków w KPiR (hotele, paliwo) w walutach obcych – czy po kursie zgodnym z datą wystawienia rachunku, czy po dacie rozliczenia delegacji z pracownikiem? 3. Czy rachunek za hotel ma być wystawiony na nazwę firmy, czy na pracownika – oraz jeżeli sam opłaca hotel swoją kartą kredytową – jaki kurs w takiej sytuacji przyjąć? 4. Czy mogę żądać od pracownika wyciągu z konta za opłacone faktury na delegacji, szczególnie walutowe? 5. Czy jeżeli firma opisze w wewnętrznym regulaminie zasady rozliczania delegacji, iż na druku delegacji rozliczamy tylko diety i ryczałty, natomiast hotele i paliwo wystawione na firmę będę wprowadzać do KPiR z data wystawienia rachunku (mam program, który liczy mi automatycznie kurs walutowy oraz 75% kosztów eksploatacyjnych samochodu) – to czy muszę prowadzić dla potrzeb kontroli KAS jakaś dokumentacje, jak rozliczyłam delegacje z pracownikiem i jakie koszty za delegacje zostały mu zwrócone? 6. Czy jeżeli pracownik opłacił faktury za paliwo i hotel wystawione na firmę itp., to czy muszę mieć dowód, iż zwróciłam mu ten wydatek? 7. Wynajem krótkoterminowy samochodu osobowego za granicą w związku z delegacja – czy jeżeli faktura jest wystawiona na firmę, to czy czynsz zaliczymy do KPIR w 100% bez kosztów eksploatacyjnych, a jeżeli firma zagraniczna nie chce wystawić na firmę tylko np. na nazwisko pracownika – to jaki koszt wchodzi do KPiR? Czy musi być ewidencja przebiegu pomnożoną przez stawkę krajową?
- Data: 06.07.2020
Jak rozliczyć wniesione zabezpieczenie w kosztach uzyskania przychodów
Pytanie: Zgodnie z wymogami dotyczącymi wydania nowych i aktualizację posiadanych pozwoleń na przetwarzanie lub zbieranie odpadów, wyliczyliśmy należne kwoty zabezpieczenia roszczeń, które przez organ wydający zezwolenia zostały sprawdzone i przyjęte. Z uwagi na okres pandemii zdecydowaliśmy się wnieść zabezpieczenie w formie gotówkowej. Czy możliwe jest zakwalifikowanie tych kwot do kosztów uzyskania przychodów? Zezwolenia wydane są na okres 7 i 10 lat. Poniesione zabezpieczenie jest zamrożeniem znacznych jak na naszą firmę środków finansowych.
- Data: 06.07.2020
Jak skorygować remanent początkowy za ubiegły rok
Pytanie: Została wszczęta czynność kontrolna przez US w celu zweryfikowania zeznania podatkowego. Przygotowując dokumenty dla US napotkałam błąd w PKPiR dotyczący remanentu początkowego za rok 2019. W 2018 roku został przeprowadzony remanent końcowy i niestety nie został on zaksięgowany, jako remanent początkowy w 2019 roku. W rozliczeniu rocznym za 2019 rok remanent początkowy został uwzględniony. Pytanie jak wyjść z tej sytuacji, ponieważ w PKPiR nie ma tego zapisu, jako pozycja 1.
- Data: 06.07.2020
Jakie skutki w CIT ma umorzenie pożyczki otrzymanej w ramach tarczy
Pytanie: Czy spółka z o.o, która otrzymała w ramach tarczy COVID-19 pożyczkę z powiatowego urzędu pracy w wysokości 5.000 zł, w momencie, w którym uzyska umorzenie powinna tą kwotę opodatkować? Czy zaksięgować jako przychód wyłączony z opodatkowania?
- Data: 06.07.2020
Sprawdź, jak rozliczyć koszty odszkodowania w gminie
Pytanie: Gmina w 2019 roku realizowała inwestycję związaną z budową stacji uzdatniania wody. Wykonawca zatrudniał podwykonawców. W związku z tym, że w terminie późniejszym zapłacił podwykonawcom, gmina na mocy zapisu umowy potrąciła wykonawcy karę umowną w kwocie ponad 160.000 zł. Wykonawca odwołał się od powyższego do sądu, podnosząc, że zadanie zostało wykonane w sposób właściwy, został dokonany odbiór robót bez uwag, a podwykonawcy otrzymali płatności (chociaż z opóźnieniem). W wyniku postępowania sądowego zaproponowano ugodę pomiędzy gminą a wykonawcą, na mocy której gmina ma wystawić korygującą notę do noty obciążającej z grudnia 2019 roku, a także zapłacić wykonawcy potrąconą kwotę, czyli ponad 160 tys. zł, których to środków nie ma w budżecie gminy. W takiej sytuacji wydaje się zasadne zmniejszenie wydatków majątkowych (z bieżących nie ma możliwości) lub zwiększyć deficyt gminy, aby uregulować zobowiązanie wobec wykonawcy. Jaką należy zastosować klasyfikację budżetową wydatków − czy prawidłowe będzie ujęcie wydatków w rozdziale 01010 § 6690?
- Data: 06.07.2020
- « pierwsza
- «
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- »
- ostatnia »